КАФЕДРА ТЕОРЕТИЧНОЇ І ПРАКТИЧНОЇ ФІЛОСОФІЇ ІМЕНІ ПРОФЕСОРА Й. Б. ШАДА 

Наукова робота

XVІІ ХАРКІВСЬКІ СТУДЕНТСЬКІ ФІЛОСОФСЬКІ ЧИТАННЯ
до 100-ї річниці публікації «Логіко-філософського трактату» Л. Й. Й. Вітґенштайна.
Матеріали наукової конференції студентів та аспірантів
(13–14 травня 2021 р., м. Харків)

XV Харківські студентські філософські читання.
Матеріали міжнародної наукової конференції студентів та аспірантів,
Харків, 26-27 квітня 2019 р.

АНТИЧНІСТЬ ТА УНІВЕРСИТЕТСЬКА ФІЛОСОФІЯ
ДО 180-РІЧЧЯ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ Ф.О. ЗЕЛЕНОГОРСЬКОГО
ТА 160-РІЧЧЯ З ДНЯ НАРОДЖЕННЯ П.Е. ЛЕЙКФЕЛЬДА
Матеріали міжнародної наукової конференції
Харків, 27–28 листопада 2019 р.

XІV Харківські студентські філософські читання:
до 230-річчя Артура Шопенгауера. 
Матеріали міжнародної наукової конференції студентів та аспірантів, 
Харків, 17 травня 2018 р.

НІМЕЦЬКИЙ ІДЕАЛІЗМ: НІМЕЧЧИНА – УКРАЇНА.
До 260-річчя з дня народження Йоганна Баптиста Шада.
Матеріали міжнародної наукової конференції
Харків, 18-19 жовтня 2018 р.


Основні напрямки багатогранної наукової діяльності кафедри, що охоплюються комплексною темою „Філософія і різноманіття соціокультурних світів” [*35], можна (вельми узагальнено) охарактеризувати наступним чином.

1. Метафілософські дослідження

Парадигмальні зрушення у сучасному модусі філософування професор О.О. Мамалуй тематизує за допомогою власного експериментального концепту «пост(недо)модерн» [*36]. В ньому ключове „недо” має розігрувати свого двоякого значення через: по-перше, differentia specifica модерну, оскільки саме претензія на Модерн (з великої літери) прирікає його на виявлення свого „недо” (або, всупереч Ю. Хабермасу, назавжди залишатися „недовершеним проектом”), і, по-друге, множинні симбіози „недомодерну” (як „не-модерну”, „до-модерну” і взагалі „не до модерну”) та західного „постмодерну”, що маркують неповторну стигматизованість вітчизняної трагіко-фарсово-комічної ситуації.
В двох монографіях і докторській дисертації, захищеній у 2003 р., доцент В.В. Гусаченко вперше у філософській літературі спеціально обґрунтував феномен трансгресивної диверсифікації модерну як динамічного взаємного переплетіння модерних і немодерних елементів соціуму, отже і як соціальної сутності „ситуації постмодерну” [*37].
Доцентом І.В. Карпенко у циклі статей, монографії та докторській дисертації, захищеній у 2007 р., розроблено новий науковий напрямок філософсько-культурологічних досліджень, що тематизує на системно-концептуальному рівні складну мережу взаємодоповнюючих зв’язків між філософською рецепцією повсякденності та конституюванням філософського простору культури [*38].

2. Соціально-філософські та філософсько-історичні дослідження

Доцент Н.С. Корабльова у монографії і докторській дисертації (захищено у 2000 р.) концептуалізує багатомірність рольової реальності в контексті людиновимірності історії, яка визначається надлишком соціального як резервуару рольових ідентифікацій, що надають історії антропомірних характеристик. Опрацювання проблеми рольової реальності дозволяє обґрунтувати діагностику рольових переваг певного типу, їх привабливості з метою прийняття управлінських рішень [*39].
У фундаментальній монографії доцента Н.А. Бусової феномен модернізації розглядається як процес диференціації і раціоналізації суспільства. У захищеній нею в 2005 р. докторській дисертації здійснено теоретичну реконструкцію процесу модернізації як суспільної раціоналізації, виявлено в цьому процесі взаємодію трьох типів раціональності (комунікативної, цільової та системної), розкрито роль демократичної легітимації правових норм на етапі рефлексивної модернізації [*40].
Доцент С.О. Завєтний досліджує взаємодію соціального управління і особистісного самоврядування. Розроблена їм концепція, представлена у монографії і захищеній у 2005 році докторській дисертації, [*41] зорієнтована на методологічні чинники ефективного функціонування системи управління і самоврядування людини, відповідальної за своє життя та довкілля.
Трансформація сфери соціального відтворення в пострадянській Україні, процеси реорганізації відносин і перерозподілу витрат між сім’єю, ринком і державою в умовах економічних реформ і національного відродження аналізуються з феміністських позицій доцентом Т.Ю. Журженко [*42].
Перспективним напрямком наукових досліджень на кафедрі стає макроісторичний аналіз соціальних систем і цивілізацій. Виходячи з нової моделі структури і динаміки історичного розвитку, яка переборює обмеження як класичних еволюційних (лінійно-поступових), так і локально-циклічних концепцій, [*43] доцент О.А. Фісун уперше у вітчизняній і зарубіжній соціально-політичній науці здійснив концептуальну тематизацію контроверзи «демократія» - «неопатрімоніалізм» як методологічну основу осмислення сучасних політичних трансформацій, зокрема в Україні [*44].

3. Філософсько-антропологічні і культур-філософські дослідження

Доцентом О.К.Буровою розроблено „постнекласичний” інструментарій, який дозволяє виявити місце і визначити статус речі у людському бутті, і, виходячи з цього, опрацьовано нетрадиційну ресологічну стратегію як стратегію діалогу і партнерства. Річ показана як феномен межі, на якій співвідносяться сутнє та екзистенційне, і що виступає симптомом поліморфної відкритості у культурі [*45].
В монографії і захищеній у 2005 р. докторській дисертації доцент О.М. Юркевич обґрунтувала концепцію множинності культур розуміння і культур герменевтики і на цій основі здійснила критику герменевтичного універсалізму. Нею запропоновано новий концепт - «руська герменевтика» як особливої транснаціональної форми розуміння, притаманної східнослов’янській герменевтичній традиції [*46].
Докторант Донець П.М. дав монографічне обґрунтування засад загальної теорії міжкультурної комунікації [*47].
Докторант Л.М. Газнюк у своїй монографії і захищеній у 2004 р. докторській дисертації розкрила в екзистенційно-антропологічному ключі вплив внутрішніх переживань людини на її соматичне буття. Досліджена нею персональність соматичного буття людини актуалізована тими суттєвими трансформаціями, які переживає людина на початку ХХI століття і які мають як конструктивні, так і деструктивні наслідки [*48].

4. Філософсько-психоаналітичні дослідження

Як можна зрозуміти з попереднього викладу, філософське осмислення психоаналітичних концепцій на початку 90-х років здійснювалось на кафедрі головним чином доцентом Л.І. Бондаренко. Вдала спроба зблизити суто психоаналітичні концептуалізації психічної реальності і філософське розуміння місця психоаналітичного дискурсу і практики в історії європейської культури, зокрема практик „піклування про душу”, належить доценту І.Ю. Романову [*49]. Як укладач або науковий редактор і автор статей-коментарів він опублікував переклади низки важливих психоаналітичних текстів [*50], а також був одним із організаторів ряду психоаналітичних семінарів і конференцій.

5. Дослідження філософської традиції у Харківському університеті

На початку 90-х років на кафедрі філософії було відновлено дослідження університетської філософії у Харкові. За його результатами захищено кандидатську дисертацію С.О. Голіковим „Університетська філософія: проблема соціальної інституціалізації”. Після закінчення аспірантури кафедри філософії В.О. Абашник декілька років перебував на стажуванні у ФРН, захистив дисертацію „Kant und der Deutsche Idealismus in der Ukraine im ersten Drittel des 19. Jahrhunderts. Schwerpunkt: Johann Baptist Schad (1758-1834)“ і одержав вчену ступінь доктора філософії Йєнського університету.

Значне місце у науковому житті кафедри займають „Філософські перипетії. Вісник Харківського університету. Серія: Філософія” (засновано у 1965 році) - видання, затверджене ВАК України як фахове. Це своєрідна творча, пошукова лабораторія для всіх науковців кафедри і великої кількості філософів Харкова і інших міст України, переважно здобувачів наукових ступенів кандидата або доктора філософських наук.

1. З приводу історичного наративу можна сказати, що він є не стільки простою оповідальною формою відтворення фактів, скільки своєрідним засобом конструювання інтерпретаційного простору, в рамках якого вимальовується змістова конфігурація історичних подій минулого (Див., наприклад: Ф.Р. Анкерсмит. История и тропология: взлет и падение метафоры. - М.: Прогресс-Традиция, 2003, с. 434-436).
2. Див.: Ю. Лавріненко. Василь Каразин - архітект Відродження. – Мюнхен: Сучасність, 1975, с. 46.
3. Варвара Ковалевська - мати Каразіна - «забезпечила синові Василеві добре українське й европейське виховання, запросивши на домашнього вчителя-виховника філософа Сковороду» (Ю. Лавріненко, там же, с. 8).
4. Див.: О. Мамалуй, В. Абашник. Рецепція філософії по-харківськи. (Біля джерел університетської філософії у Харкові)// Збірник історико-філологічного товариства. Нова серія. Том третій. Харків: «Око», 1994, с. 30-34. На жаль, у фундаментальній праці «Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна за 200 років» (Харків: Фоліо, 2004) про запрошення Й.Г. Фіхте до Харківського університету навіть не згадується.
5. Див.: В. Виндельбанд. История новой философии в ее связи с общей культурой и отдельными науками. Т.2. От Канта до Ницше. – М.: 2000, с. 249.
6. Див.: К. Фишер. История новой философии. – М.; Л.: 1933. – Т. 8, с. 53.
7. Див.: Н.А. Бердяев. Русская идея. Основные проблемы русской мысли ХIХ века и начала ХХ века// О России и русской философской культуре. – М.: 1990, с. 68; О. Мамалуй, В. Абашник. Рецепція філософії по-харківськи, с. 29.
8. Див.: В.В. Кравченко. Харківський університет у першій половині ХIХ століття.// Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна за 200 років, с. 88.
9. Див.: Професори Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Біобібліографічний довідник. /За редакцією В.С. Бакірова/ - Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2009, с. 197.
10. Див.: Там же, с. 320.
11. Див.: Наказ в.о. ректора ХДУ професора М.І. Сазонова „Об организации кафедры теории культуры и философии науки” від 2 липня 1990 р., с. 1.
12. Див.: Там же.
13. Див.: Наказ ректора ХДУ професора І.Є. Тарапова „Про організацію викладання філософських та культурологічних курсів і створення оптимальних умов для реалізації сучасних моделей кафедри філософії і кафедри теорії культури і філософії науки” від 9 березня 1992 р., а також: Харківський університет, 31 березня 1992 р., № 11 (3595), с. 1.
14. Див.: Там же, с. 1-2.
15. Там же, с. 2.
16. Див.: Ректору Харьковского госуниверситета профессору И.Е. Тарапову служебная записка зав. кафедрой философии профессора А.А. Мамалуя от 31 августа 1992 г. (Див.: * Додаток).
17. Там же, с. 3.
18. Совету по гуманитарному образованию Харьковского госуниверситета служебная записка зав. кафедрой философии профессора Мамалуя А.А от 2 ноября 1992 г.
19. Див.: Т. Мигуліна. Чи бути в університеті філософському факультетові?// Харківський університет, 8 грудня 1992 р., №30 (3614), с. 3.
20. Див.: И.Е. Тарапов. Харьковский университет. Страницы жизни: Сб. актовых речей на торжественных заседаниях Ученого совета. 1976 – 1993. – Х.: Фолио, 1997, с. 238.
21. Див.: Концепція розвитку кафедри філософії ХДУ (перспективний план-прогноз). (Обговорено і прийнято на засіданні кафедри 25 лютого 1993 р. Протокол № 8), с. 3, 4. Залишається актуальною, але поки ще, мабуть, відкладеною на більш віддалену перспективу, висловлена у цьому ж документі ідея про подальшу реорганізацію кафедри (стало бути, й факультету) в інститут філософії на зразок західних інститутів, в тому числі й філософського профілю (Див.: Там же, с. 10).
22. Див.: Харківський університет, 2000, 21 березня, № 5.
23. Наказ ректора професора В.С. Бакірова „Про перейменування кафедри філософії філософського факультету в кафедру теоретичної і практичної філософії філософського факультету” від 27.11.2002 р.
24. Див.: Професори Харківського національного університету, с. 61.
25. Див.: Там же, с. 72.
26. Див.: Там же, с. 112.
27. Див.: Там же, с. 164.
28. Див.: Там же, с. 169.
29. Див.: Н.В. Загурська, Т.С. Мосенцева. Видатний український вчений, філософ мови. Пам’яті професора Д.І. Руденка./ Вісник Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна. Серія: Філософія. Філософські перипетії. 2001, № 531, с. 7-8.
30. Див.: Професори Харківського національного університету, с. 287.
31. Т.Ю. Журженко. Деловая этика. Учебное пособие для студентов. – Х.: ХГУ, 1996.
32. Старец Иосиф Афонский. Изложение монашеского опыта. (Перевод с новогреческого В. Гагатика) – Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 1998.
33. М. Фуко. Історія сексуальності. Т. 1. Жага пізнання. – Х.: Око, 1997; М. Фуко. Історія сексуальності. Т. 2. Інструмент насолоди. – Х.: Око, 1999; М. Фуко. Історія сексуальності. Т. 3. Плекання себе. – Х.: Око, 2000. (Переклад з французької І. Донченка. Науковий редактор і автор вступних статей до 1 і 2 томів Д. Руденко, до 3 тому – Д. Руденко і Н. Загурська).
34. Ж. Дерріда. Привиди Маркса. Держава заборгованості, робота скорботи та новий Інтернаціонал. – (Переклад з французької І. Донченка. Наукові редактори проф. О. Мамалуй і проф. Д. Руденко. Автор вступної статті проф.О. Мамалуй) – Х.: Око, 2000.
35. Див.: Квинтэссенция философии и время. (Коллектив авторов под руководством профессора А.А. Мамалуя) – Х.: ХГУ, 1992. Ця праця є першою публікацією кафедри, в якій було заявлено дану тему.
36. А.А. Мамалуй. Концы без конца, или ситуация „пост(недо)модерна”// Философские перипетии. Вестник Харьковского государственного университета, 1993, № 380; О.О. Мамалуй. ДЕРРІ/ДА/ДІАДА. Пост(недо)модерні привіди до „Привидів Маркса” Ж.Дерріда.// Ж. Дерріда. Привиди Маркса. – Х.: Око, 2000. – С. 5-32; А.А. Мамалуй. Авторство (транс)дискурсивности.// Філософські перипетії. Вісник Харківського національного університету, 2002, № 561; А.А. Мамалуй. Освобождение (от) свободы? //Філософські перипетії. Вісник Харківського національного університету, 2008, № 830 та ін.
37. Див.: В.В. Гусаченко. Жизнь и смерть субъекта. Очерки философской теории субъективности. – К., 1995; В.В. Гусаченко. Трансгрессии модерна. – Х.: Озон-Инвест, 2002; В.В. Гусаченко. Феномен трансгрессий модерна: социально-философский анализ./Дисертация на соискание ученой степени доктора философских наук. – Х.: ХНУ, 2003. Див. також: Професори Харківського національного університету, с. 86.
38. Див.: І.В. Карпенко. В просторі особистісного філософування.// Вісник Харківського національного університету, № 531, 2001; И.В. Карпенко. Психосоциокультурная матрица философствования.// Вісник Харківського національного університету, № 509, 2001; И.В. Карпенко. Повседневное и философское измерение феномена трансцендентализма.// Вісник Харківського національного університету, № 561, 2002 та ін.; И.В. Карпенко. Философское пространство культуры: человек философствующий и человек повседневности. - Х.: ХНУ. 2006; І.В. Карпенко. Філософська рецепція повсякденності в просторі культури./ Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук. - Х.: ХНУ, 2007.
39. Див.: Н.С. Корабльова. Багатомірність рольової реальності: ролі і маски – лик та личина. Х.: ХНУ, 2000; Н.С. Корабльова. Багатомірність рольової реальності: соціально-філософський аналіз./ Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук. - Х., 2000. Див. також: Професори Харківського національного університету, с. 153.
40. Див.: Н.А. Бусова. Модернизация, рациональность и право. Х.: Прометей- Прес, 2004; Н.А.Бусова. Общественная рационализация и право в процессе модернизации./ Диссертация на соискание ученой степени доктора философских наук. - Х.: ХНУ, 2005. Див. також: Професори Харківського національного університету, с. 50.
41. Див.: С.А. Заветный. Социальное управление и личностное самоуправление: истоки взаимодействия. Х.: Фолио, 1999; С.А. Заветный. Социальное управление и личностное самоуправление: проблемы взаимодействия (Философско-методологический анализ)./ Диссертация на соискание ученой степени доктора философских наук. - Х.: ХНУ, 2005. Див. також: Професори Харківського національного університету, с. 114.
42. Див.: Т.Ю. Журженко. Социальное воспроизводство и гендерная политика в Украине. – Х.: Фолио, 2001. Т.Ю. Журженко. Гендерные рынки Украины: политическая экономия национального строительства. - Вильнюс: ЕГУ, 2008. Т.Ю. Журженко читає курси лекцій і працює над науковим проектом в Університеті Відня (Австрія) і в Європейському гуманітарному університеті.
43. Див.: О.А. Фісун. Цикли гегемонії, нова картографія постсучасного світу і глобалізація: пошук стратегії для України.// Вісник Харківського університету, № 592, 2003; А.А. Фисун. Мир-системный анализ как теория геоисторических изменений.// Вісник Харківського національного університету, № 487, 2000; А.А. Фисун. Модернизация, социокультурные констелляции и мир-системный анализ.// Вісник Харківського національного університету, № 474, 2000 та ін.
44. Див.: А.А. Фисун. Демократия, неопатримониализм и глобальные трансформации. - Х.: Константа, 2006.; А.А. Фисун. Демократия и неопатримониализм в современных теориях политического развития./ Диссертация на соискание ученой степени доктора политических наук. - Х.: ХНУ, 2008. Див. також: Професори Харківського національного університету, с. 310.
45. Див.: О.К. Бурова. Философствование о вещи или натюрморт на фоне бытия. – Х.: Основа, 1995. У 1996 р. О.К. Бурова захистила докторську дисертацію на тему: „Філософія речі. Еволюція основних ресологічних стратегій”.
46. Див.: Е.Н. Юркевич. Герменевтические идеи в восточнославянской философской традиции. – Х.: ХНУ, 2002; Е..Н. Юркевич. Герменевтика культурной формы понимания./ Диссертация на соискание ученой степени доктора философских наук. - Х.: ХНУ, 2005.
47. Див.: П.Н. Донец. Основы общей теории межкультурной коммуникации: научный статус, понятийный аппарат, языковой и неязыковой аспекты, вопросы этики и дидактики. – Х.: Штрих, 2001.
48. Див.: Л.М. Газнюк. Соматичне буття персонального світу особистості. – Х.: ХНУ, 2003; Л.М. Газнюк. Персональність соматичного буття:філософсько-антропологічний аналіз./ Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософських наук. - Х.: ХНУ, 2004.
49. Див.: И.Ю. Романов. „Забота о душе” в исторической перспективе.// Вторая навигация: Альманах. Выпуск 3. – М.: Весть-Вимо, 2001; И.Ю. Романов. Протестантская этика, индивидуалистическая мораль и психоанализ. – Філософські перипетії: Вісник Харківського університету. – 2002, № 547; И.Ю. Романов. На стыке психоаналитических традиций. // Эра контрпереноса: Антология психоаналитических исследований. – М.: Аналитический проект, 2005; И.Ю. Романов. Психоанализ, философия и науки о человеке. Учебно-методическое пособие. – Х.: ХНУ, 2003 та ін.
50. Див.: Психоанализ в развитии. Сборник переводов. – Екатеринбург: Деловая книга, 1998; Р.Л. Стюарт. Психоанализ и психоаналитическая психотерапия. – Х.: 1999; М. Кляйн, С. Айзекс, Дж. Райвери, П. Хайманн. Развитие в психоанализе. – М.: Академический проект, 2001; Эра контрпереноса: Антология психоаналитических исследований (1949-1999 гг.). / Составление, научная редакция и предисловие И.Ю. Романова/. – М.: Академический проект, 2005.
51. Див.: Вестник Харьковского государственного университета. Серия: философия. Философские перипетии. 1993, № 380; 1997, № 394; 1998, № 409. Вісник Харківського державного університету. Серія: філософія. Філософські перипетії. 1999, № 437. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія: філософія. Філософські перипетії. 2000, № 474; 2000, № 486; 2000, № 487; 2001, № 509; 2001, № 531; 2002, № 547; 2002, № 561; 2003, 591; 2004, 618; 2004, 623; 2004, № 638;2005, № 706; 2005, № 654, 2006, № 734; 2006, № 750; 2007, № 778; 2008, № 792; 2008, № 812; 2008, № 830.
52. Див.: Знание, культура, власть: Проблемы философского осмысления. Тезисы докладов философского симпозиума студентов, аспирантов, молодых преподавателей (октябрь, 1993). – Х.: ХГУ, 1993.
53. Див.: Проблема ответственности на рубеже ХХ и ХХI веков (материалы мемориальных чтений, посвященных 60-летию профессора А.Ф. Плахотного). – Х.: ХГУ, 1996.
54. Матеріали семінару див.: Вісник Харківського національного університету. Світ-системна теорія і сучасні глобальні трансформації. – 2000, № 487.
55. Українсько-російське порубіжжя: формування соціального та культурного простору в історії та сучасній політиці. – Київ: Стилос, 2003.
56. Див.: Генеральна угода про спільну діяльність. Підписана ректором ХДУ професором В.А. Свічем і ректором ХДТУСГ професором Мазоренком Д.І. 6 червня 1996 р.
57. Див.: Э. Левинас. Избранное: Трудная свобода. - М., 2004, с. 361.


Використано матеріали статті Мамалуй О.О., «З п’ятої спроби (кафедра теоретичної і практичної філософії та створення філософського факультету у Харківському університету)» // Вісник Харківського національного університету ім.. В.Н. Каразіна, серія: філософія. Філософські перипетії № 877, 2009р. с. 293-307.